Wat te doen als ik een arbeidsconflict heb?

Wat te doen als ik een arbeidsconflict heb?

Het arbeidsbemiddelingsproces vindt plaats wanneer er een ongemakkelijke of potentieel schadelijke situatie bestaat tussen de betrokken partijen en wordt het best gediend door een derde partij die het geschil kan bemiddelen. Arbeidsbemiddeling wordt uitgevoerd door een neutrale derde partij die helpt bij het overbruggen van de verschillen tussen de partijen, waardoor beide partijen op een effectieve manier met elkaar kunnen communiceren, de kans op schadelijke opmerkingen of acties op de werkplek wordt verminderd, tijd bespaart voor alle betrokkenen, terwijl ook de mogelijke schaamte of rechtszaken door huidige of toekomstige reünies die kunnen plaatsvinden doordat een bepaald personeelslid commentaar geeft op de prestaties van een ander op het werk. Naast het vergemakkelijken van de communicatie, helpt de bemiddelaar bij het identificeren en oplossen van mogelijke geschilpunten die zich kunnen voordoen, waardoor beide partijen op de lange termijn tijd en geld besparen. Bemiddeling vindt meestal plaats in een of meer wekelijkse vergaderingen die worden gefaciliteerd door een getrainde bemiddelaar, waarbij de partijen ofwel contact opnemen via een van de verschillende door de partijen overeengekomen methoden of hun zaak naar een neutrale derde bemiddelaar brengen die vervolgens contact opneemt met de partijen om hen te helpen tot een overeenkomst te komen.

Ik heb een conflict op het werk

Om ervoor te zorgen dat mediation voor alle partijen het ideale resultaat oplevert, moet de mediator potentiële problemen en hotspots vooraf kunnen signaleren en een goed begrip hebben van de juridische procedures die in een bepaald geval van toepassing kunnen zijn arbeidsconflict favoriete mediator arbeidsconflict. Naast het identificeren van mogelijke gebieden voor oplossing, moet de bemiddelaar ook helpen een omgeving te creëren waarin alle partijen zich comfortabel, zelfverzekerd en op hun gemak voelen tijdens het bemiddelingsproces. Hierdoor kunnen de betrokken partijen zich concentreren op de problemen die aan de orde zijn, in plaats van zich afgeleid en geïntimideerd te voelen door de andere betrokken persoon of organisatie, wat de huidige spanningen en gevoelens alleen maar kan verergeren. De bemiddelaar moet ook het bemiddelingsproces en alle verplichtingen van de partijen duidelijk schetsen, en moet tijdens deze fase open en eerlijk zijn tegen de partijen en het bedrijf om hen gerust te stellen dat er geen verdere actie zal worden ondernomen tenzij de situatie waarmee ze worden geconfronteerd in kwestie is opgelost. Hoewel dit misschien een gemakkelijke taak lijkt, vooral met de wetenschap dat het vaak het gedrag en de houding van de andere partij zijn die zoveel onnodige stress en zorgen veroorzaken, moet de bemiddelaar ervoor zorgen dat ze zich aan al deze principes houden en kan een stabiele en rustige omgeving waarin iedereen de beste deal voor zichzelf en hun respectievelijke situaties kan krijgen.

Nadat alle betrokken partijen de mediator hebben gesproken, bespreken zij het mediationproces en hoe mediation het huidige probleem of geschil het beste kan oplossen. Partijen kunnen de plaats en het tijdstip van mediation overeenkomen, evenals de kosten en eventuele afspraken over het honorarium van de mediator. Als beide partijen het nog steeds niet eens worden over de voorwaarden van de mediation, kan elk van de partijen ervoor kiezen om een van de weinige besloten sessies bij te wonen die vaak wekelijks, tweewekelijks, maandelijks of eenmalig worden gehouden. De rol van de bemiddelaar tijdens deze bijeenkomsten is om de partijen te helpen bij het identificeren en aanpakken van eventuele problemen, en om hen te helpen bij het ontwikkelen en implementeren van strategieën om hun conflict over een langere periode op te lossen.

Link naar de website: https://mediator-dordrecht.nl/